Scholengroep Leonardo da Vinci naar de cloud met Webroot

Scholengroep Leonardo da Vinci naar de cloud met Webroot

In 2017 ging Scholengroep Leonardo da Vinci van start met een ambitieus plan om een organisatie te creëren die het primaire proces zo goed mogelijk ondersteunt. Dat realiseert de ICT-afdeling door over te stappen op clouddiensten en -applicaties om zodoende minder hardware en software in eigen beheer te implementeren. Ook voor de vervanging van de oplossing voor endpoint-beveiliging wilde men de overstap maken naar de cloud. Webroot bleek hiervoor de perfecte oplossing.

 

Scholengroep Leonardo da Vinci is gevestigd in Leiden en bestaat uit twee scholen: het Da Vinci College en het Leonardo College. De scholengroep biedt op twee locaties Mavo, Havo, Vwo, technasium en kunst-cultuurprofielscholen. Daarnaast biedt het Da Vinci College een Internationale Schakelklas en theoretische leerweg. Het Leonardo College biedt Mavo, Havo, Vwo en beschikt over een sporttalentafdeling. Circa 3.000 leerlingen genieten onderwijs bij de scholengroep en worden daarbij ondersteund door 450 medewerkers.

 

Leonardo da Vinci College Webroot
Bekijk de video van Sander van Tongeren en Michael Thelen van Scholengroep Leonardo da Vinci

 

Cloud first

Het streven om de ICT-organisatie ondersteunend te maken aan het primaire proces werd gemakkelijker met de opkomst van de cloud, zegt Sander van Tongeren, hoofd ICT van Scholengroep Leonardo da Vinci: “In 2012 hebben we al besloten afscheid te nemen van ijzer. We willen het aantal in-house servers en dergelijke zoveel mogelijk reduceren. De strategie werd ‘cloud first’. Voor alles wat we intern hebben, zoeken we naar vervanging door een alternatief in de cloud. Zo hoeven we zo min mogelijk zelf te beheren. We zijn een onderwijsinstelling, en de organisatie wil zich daarom zoveel mogelijk richten op het primaire proces.”

 

Een andere belangrijke overweging om te kiezen voor de cloud was dat cloudapplicaties overal werken, vult Michael Thelen, systeem- en netwerkbeheerder bij Scholengroep Leonardo da Vinci, aan. “Veel medewerkers en leerlingen werken met een laptop van school ook thuis of op andere locaties. We zochten ook daarom naar vervangende oplossingen die buiten onze eigen interne infrastructuur konden draaien. Een cloudapplicatie geeft ons meer grip op deze apparaten dan we vroeger hadden.”

 

Prijs-kwaliteitverhouding

Het gebruik van clouddiensten en -applicaties vraagt echter wel om snellere en hoogwaardig beveiligde internetverbindingen. Er zijn bovendien betere en lichtere antivirusoplossingen nodig voor alle apparaten die zijn aangesloten op de cloud (zogenoemde endpoints). Daarom koos de scholengroep eind 2017 voor een vernieuwd internet-glasvezelsysteem, een next generation internetfirewall en een nieuwe oplossing voor endpoint-beveiliging.

 

Het streven naar een organisatie met een verantwoord budget, wil echter niet zeggen dat de ICT-afdeling bij de aanschaf van ICT-middelen alleen op prijs selecteert, benadrukt Van Tongeren. “Het gaat niet alleen om geld. We kijken vooral naar de functie-eisen: waar moet een oplossing aan voldoen? Er zijn tal van softwarepakketten die daar niet aan voldoen. Met die leveranciers gaan we überhaupt niet in zee, wat de prijs ook moge zijn. De prijs-kwaliteitverhouding moet goed zijn. We keken naar verschillende oplossingen, en Webroot bleek een heel mooi product dat aan alle eisen voldeed.”

 

Voor de vervanging van de firewall was de ICT-organisatie al in gesprek met IT-distributeur Contec. “Zij wezen ons op Webroot”, zegt Van Tongeren. “Contec werkt voor de implementatie samen met ICT-dienstverlener SLB Diensten. Dit bedrijf beschikt over veel kennis van, en ervaring in de onderwijssector. Zij beheren grote accounts, vertegenwoordigen honderden schoolbesturen en realiseren prachtige educatieve oplossingen.”

 

In januari 2018 startte de ICT-organisatie in samenwerking met SLB Diensten een pilotproject met Webroot. “In eerste instantie duurde dat een maand, daarna is dat nog eens verlengd met een maand”, vertelt Thelen. “Halverwege maart zijn we begonnen met de overstap naar de endpoints in productie.”

 

Altijd up-to-date

Webroot SecureAnywhere pakt beveiliging op geheel eigen wijze aan door bescherming te bieden tegen aanvallen op allerlei fronten, zoals aanvallen via e-mail, browsers, bestandsbijlagen, hyperlinks, advertenties, sociale media, apps en verbonden apparaten zoals USB-sticks.

 

De oplossingen van Webroot draaien op het cloudgebaseerde Webroot Threat Intelligence Platform, dat continu gevoed wordt met de laatste informatie over bedreigingen die de Webroot BrightCloud Service vergaart. Deze informatie komt onder meer voort uit machine learning en gedragsanalyses. Daarmee is Webroot op de endpoints altijd up-to-date en kan het in real time en op accurate wijze bedreigingen detecteren, analyseren, categoriseren, van een risicowaardering voorzien en zelfs voorspellen. De combinatie van bestandspatronen in SecureAnywhere, uitgedragsvoorspelling met machine learning en verwerkingskracht van de cloud zorgt ervoor dat Webroot malware en zero-day-aanvallen tegenhoudt op het moment dat die het netwerk binnenkomen.

 

“Wat mij meteen heel erg aantrok in Webroot, was dat het naast de bestaande antivirusoplossing kon draaien”, zegt Thelen. “Het is dus niet nodig om bestaande oplossingen eerst te verwijderen of te vervangen. Dat maakte het eenvoudig om Webroot te testen. We hebben in de pilotfase de agent op nagenoeg alle endpoints geïnstalleerd in een soort monitormodus. Dat geldt voor alle Windows-werkplekken en een aantal bestandsservers. Zo kon Webroot meteen al data genereren over de endpoints, terwijl we de bestaande antivirusoplossing nog gewoon gebruikten. Die functionaliteit overtuigde me direct van het voordeel van Webroot.”

 

Lichtgewicht

“Een fijne bijkomstigheid van Webroot is bovendien dat de oplossing niet veel resources in beslag neemt”, vervolgt Thelen. “Het is echt een klein pakketje en houdt zich heel rustig op de endpoint. Het installatiebestand is kleiner dan 1 MB, en het programma neemt na installatie slechts 15 MB aan schrijfruimte in beslag. Bij concurrerende oplossingen kan dat meer dan 500 MB zijn. De oplossing is cloudgebaseerd. Dat betekent dat het niet nodig is om grote en zware databases met virusdefinities of -signatures op de endpoints te installeren of te beheren. De detectie van malware vindt in real time plaats, en geplande systeemscans duren over het algemeen 18 seconden.”

 

De overstap die Scholengroep Leonardo da Vinci maakte van de oude antivirusoplossing naar endpoint-beveiliging van Webroot verliep erg goed. “Vervolgens konden we de oude antivirusoplossing verwijderen en Webroot actief maken”, zegt Van Tongeren. “Er was dus geen sprake van een groot overstapmoment. Om de oude antivirusoplossing te verwijderen, moesten de apparaten echter wel fysiek aangesloten zijn binnen het netwerk. Veel laptops worden voornamelijk buiten de deur gebruikt en zijn dus maar sporadisch in huis. Daardoor duurde het een maand of twee voordat we alle endpoints hadden voorzien van de laatste updates en instellingen die we wilden hebben voor Webroot.”

 

 

‘Onwijs tevreden’

 

Gevraagd naar de voordelen van Webroot voor Scholengroep Leonardo da Vinci is Thelen duidelijk: “We zijn er onwijs tevreden mee. De eis voor ons was dat de oplossing cloudgebaseerd moest zijn en dat we er zo weinig mogelijk omkijken naar hadden. Hij moest bovendien betaalbaar zijn, dat is belangrijk voor een onderwijsinstelling, en, vanzelfsprekend, heel veilig. Webroot voldoet aan al die eisen.”

 

“De rapportage van Webroot is ook uitgebreider dan die van de voorgaande oplossing”, zegt Van Tongeren. “We hebben daardoor veel beter inzicht gekregen in de update-status van werkplekken, ook omdat de oplossing overal beschikbaar is wanneer een apparaat verbonden is met internet. Vroeger moesten we wachten op de rapportage tot het apparaat in huis was. Nu weten we meteen wat de status van het apparaat is. Dat is zeker een vooruitgang voor ons en dat scheelt veel werk. Je kunt dan direct actie ondernemen, en de oplossing biedt een betere weerspiegeling van de werkelijkheid.”

 

Thelen: “Ook belangrijk om op te merken is dat ik slechts één keer contact moest opnemen met de supportafdeling van Webroot en dat ging fantastisch. Dat meen ik echt. Ik werd meteen goed geholpen en het probleem was binnen een dag opgelost. Dat is met sommige IT-organisaties wel eens anders. Als de supportafdeling haar werk goed doet, mag dat ook wel eens gezegd worden.”

 

Dit artikel is als eerste verschenen op Focus on IT.