Nieuws

Klantcase: Portaal verhoogt kwaliteit van dienstverlening met Webroot

​Portaal verhoogt kwaliteit van dienstverlening met Webroot

Woningcorporatie Portaal zocht een snel en lichtgewicht alternatief voor zijn antivirusoplossing. Dat vond het in Webroot Business Endpoint Protection.

 

Woningcorporatie Portaal heeft dienstverlening hoog in het vaandel staan. Medewerkers willen dichtbij de klant staan en IT ondersteunt dat met virtuele desktops zodat men altijd en overal kan werken. De verbindingssnelheid van het netwerk moet daarom optimaal zijn. Toen de antivirusscanner een spaak in het wiel stak, was dat voor de IT-afdeling aanleiding om op zoek te gaan naar een snel en lichtgewicht alternatief. Dat vond Portaal in Webroot SecureAnywhere Business Endpoint Protection.

 

Woningcorporatie Portaal bouwt aan kansrijke buurten waar mensen zich thuis voelen. Dit doet de organisatie in dertien gemeenten, verdeeld over de regio’s Arnhem, Eemland, Leiden, Nijmegen en Utrecht. Portaal beheert bijna 52.000 huurwoningen, voor het merendeel in de sociale woningsector. De huurders geven de woningcorporatie gemiddeld een 7,95 in de Aedes Benchmark voor prestaties in dienstverlening.

 

Circa 750 medewerkers zetten zich in om Portaal te profileren als een maatschappelijk betrokken organisatie, met oog voor de klant. IT speelt daar een belangrijke rol in, vertelt Sander van der Straten, senior systeem & netwerkbeheerder bij Stichting Portaal.

 

“Dat vraagt om een manier van werken waarbij medewerkers en klanten meer zaken zelfstandig kunnen regelen. Intern maken we het administratieve werk slimmer en goedkoper door toepassingen voor samenwerking en werken op afstand. Extern geven we de klanten meer autonomie, bijvoorbeeld doordat zij via MijnPortaal afspraken maken voor onderhoud of andere dingen zelf regelen.”

 

PORTAAL WERKT MET VIRTUELE DESKTOPS

 

Het is vanzelfsprekend belangrijk dat de IT-systemen en applicaties die deze manier van werken ondersteunen, optimaal presteren. Eind 2016 bleek er echter een steeds grotere vertraging in het netwerkverkeer op te treden. “We werken met virtuele desktops zodat iedereen kan inloggen, waar en wanneer men dat maar wil,” zegt Van der Straten. “Dat inloggen duurde echter steeds langer. Eén minuut wachttijd stelt het geduld van de meeste mensen al teveel op de proef en we kregen dan ook veel klachten. Vertragingen in de netwerkprestaties kunnen leiden tot verstoringen in de dienstverlening. Met 550 actieve computergebruikers per dag werd dit een belangrijk aandachtspunt voor ons.”

 

Het IT-team van Portaal onderzocht wat de oorzaak was van de vertraging. “Dat deden we proefondervindelijk,” vertelt Van der Straten. “Het is een kwestie van het netwerkverkeer in een veilige omgeving volledig vrijlaten en dan applicaties en componenten een voor een inschakelen. Op een dashboard zagen we wat het effect was van elke applicatie op de inlogtijd.

 

Dat bracht aan het licht dat de virusscanner de boosdoener was. De antivirussoftware deed zijn werk uitstekend, maar de opbouw van de scanner was dermate zwaar dat er een bottleneck ontstond in het netwerkverkeer. Dat is op zich niet verwonderlijk, want de scanners moeten een continu groeiend aantal malwaredefinities downloaden en controleren. Dat was de reden voor de oplopende vertraging in het netwerkverkeer.”

 

Bovendien is malware al lang niet meer de enige manier waarop cybercriminelen bedrijfsnetwerken proberen binnen te dringen of te verstoren. De term ‘antivirussoftware’ dekt de lading niet meer en men spreekt tegenwoordig over endpoint security. Dit zijn oplossingen die de apparaten beveiligen die, al dan niet op afstand, verbonden zijn met bedrijfsnetwerken. Dat kunnen laptops, desktops, tablets en smartphones zijn, maar ook Internet of Things (IoT)-toepassingen, geldmachines en zelfs industriële systemen.

 

Het endpoint securityproduct dat Portaal in gebruik had, was grondig, maar traag. Het stond volgens Van der Straten ook niet bekend om zijn snelheid en verlenging was daarom geen optie. “We gingen op zoek naar een snel en lichtgewicht alternatief. We hebben daarbij naar verschillende producten gekeken en vooral naar de ervaringen die anderen daarmee hadden. Webroot was een van deze oplossingen en bleek voor ons de uitkomst.”

 

 

HET VERSCHIL VAN WEBROOT SECUREANYWHERE

 

Webroot levert zijn endpoint securityoplossing SecureAnywhere in zowel een zakelijke als consumentenversie. Bij Portaal koos men voor Webroot SecureAnywhere Business Endpoint Protection. Deze oplossing beschermt verschillende aanvalsvlakken waar cybercriminelen zich op richten, zoals e-mail, browsers, bestandsbijlages, hyperlinks, online advertenties, sociale media apps en verbonden apparaten zoals USB-sticks.

 

Webroot versterkt zijn software door het cloudgebaseerde Webroot Threat Intelligence Platform. Hierin verzamelt de leverancier alle kennis die het opdoet over cyberdreigingen, zowel door machine learning en analyses van gebruikersgedrag als door eigen onderzoek binnen zijn Webroot BrightCloud-dienst. Hierdoor kan Webroot cyberdreigingen voor elke endpoint in realtime analyseren, categoriseren, beoordelen en zelfs voorspellen. Webroot SecureAnywhere houdt zodoende malware en zero-day dreigingen tegen op het moment dat zij plaatsvinden.

 

CLOUDGEBASEERD

 

Webroot SecureAnywhere Business Endpoint Protection is volledig cloudgebaseerd en daardoor is het niet nodig om malwaredefinities en –signaturen te installeren of te beheren. De detectie van malware vindt continu en in realtime plaats en heeft daardoor geen negatieve impact op de prestaties van het netwerk. Geplande scans duren gemiddeld 18 seconden en leiden vervolgens niet tot vertraging van virtuele desktops, in endpoints ingebouwde besturingssystemen of serveromgevingen.

 

Portaal vertrouwde bij zijn keuze niet alleen op de belofte van Webroot zelf, maar keek ook naar beoordelingen van onafhankelijke partijen. PassMark Software is bijvoorbeeld een gerenommeerd, objectief testbedrijf dat in april 2017 de producten van acht endpoint securityleveranciers vergeleek in een benchmark. Producten kunnen in veertien categorieën 100 punten halen en Webroot SecureAnywhere Endpoint Protection kwam hier, met 95 punten, als winnaar uit de bus. De software toonde in deze vergelijking met de zeven concurrenten onder meer de kortste installatietijd en het kleinste installatiebestand, het minste geheugenverbruik tijdens de eerste scan en de snelste tijd voor geplande scans.

 

JOURNALING EN ROLLBACK

 

Bij een cloudgebaseerde oplossing is er natuurlijk altijd het risico dat de internetverbinding uitvalt. Webroot kan in dat geval geen contact meer maken met de cloudserver. Dankzij het vastleggen van gegevens (journaling) weet de software al welke programma’s op het endpoint vertrouwd zijn. Zo lang er geen internetverbinding is, merkt Webroot elk nieuw programma aan als ‘onbekend’. Zodra de verbinding hersteld is, controleert de software deze onbekende programma’s met de database op zijn cloudserver. Vertrouwde programma’s worden dan vrijgegeven, terwijl kwaadaardige programma’s teruggedraaid worden (rollback). Deze journaling en rollback-functie van Webroot maakt bovendien herstel mogelijk na bijna elke aanval, zelfs na versleuteling door ransomware.

 

PORTAAL KRIJGT MEER DAN ANTIVIRUS ALLEEN

 

Recente, spraakmakende aanvallen van ransomware tonen aan dat cybercriminelen veel meer wapens tot hun beschikking hebben dan virussen alleen. Phishing is ook een veelgebruikt middel om vertrouwelijke gegevens te stelen. De database van Webroot houdt daarom niet alleen malafide bestanden tegen, maar waakt bijvoorbeeld ook voor gevaarlijke websites. Er is een browserextensie beschikbaar voor Chrome, Firefox en Internet Explorer die voorkomt dat gebruikers onverhoopt naar een website van een cybercrimineel surfen. Het vertrouwt daarbij niet alleen op blacklisting, maar voert ook realtime analyses uit om de allernieuwste frauderende websites te ondervangen.

 

ZELFVOORZIENEND

 

Al deze functionaliteit maakt Webroot tot de volledige en snelle oplossing die Portaal zocht. “Zo kwamen we terecht bij Contec, de distributeur van Webroot in Nederland,” zegt Van der Straten. “Daar kregen we een indrukwekkende presentatie die bevestigde dat Webroot voor ons het meest geschikt is. Het heeft voor endpoints een klein installatiebestand, zelfs minder dan 1MB. Het product is cloudgebaseerd en daardoor altijd up-to-date. We hoeven dus geen omvangrijke malwaredefinities te downloaden die een groot beslag leggen op de bandbreedte. Minstens net zo belangrijk voor ons is dat we het product nauwelijks hoeven te beheren. Onze IT-afdeling is zelfvoorzienend en we doen alles het liefste zelf. Met Webroot is dat mogelijk omdat het cloudgebaseerd is. Updates worden in één keer uitgerold op honderden endpoints.”

 

Het grootste voordeel van Webroot is echter dat de medewerkers van Portaal weer snel kunnen inloggen op hun virtuele desktop. “De snelheid van Webroot SecureAnywhere Business Endpoint Protection was direct merkbaar,” zegt Van der Straten. “De inlogtijd daalde van 1 minuut naar minder dan 30 seconden. We krijgen geen klachten meer en in onze ervaring is een stille medewerkers een tevreden medewerker. Als we niks horen, is alles goed.”

 

Wilt u weten wat de oplossingen van Webroot voor u kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.